miercuri, 7 septembrie 2016

Mircea Cărtăresu: Solenoid

Totul

Au trecut trei decenii de când apărea, cu acest titlu controversat, deoarece se bănuia o aluzie politică, volumul definitoriu pentru poezia lui Mircea Cărtărescu. Citiți la întâmplare o pagină din acest volum, apoi citiți o pagină din „Solenoid”, impresionantul text de peste 800 de pagini. Veți vedea că nu s-a schimbat aproape nimic. Autorul se autopastișează la infinit. De altfel, de la poemele din 1980 până la „epopeea” de zece ani mai târziu, Levantul, Mircea Cărtărescu s-a dovedit a fi un maestru al parodiei, deci nu-i de mirare că se și autoparodiază. Este ăsta un defect? Dimpotrivă, poate chiar această labirintică imagine a lumii este, precum în cartea infinită a lui Borges, viziunea lui Cărtărescu asupra lumii. El scrie o carte de nisip, care nu are început, nici sfârșit. ”Poți privi lumea ca pe-o enigmă, ca pe un labirint, ca pe o întrebare care cere imperios un răspuns. Sau ca pe-o cutie de puzzle plină de piese amestecate.” (282) spune el, căutând o metodă de abordare a „totului”.
Eu aș denumi acest tip de scriere „fractalică”. Așa cum se întâmplă în geometria fractalică, unde matematicienii văd în multiplicarea formelor însăși legea după care a fost elaborată infinita ființă a lumii, prin „auto-asemănare”, concept fundamental în geometria fractalică. În anii 70 Benoit Mandelbrot își pune problema reprezentării matematice a formelor de viață, a naturii care nu ține seama de figuri geometrice și cifre. Vrea să găsească o ordine a haosului și constată calitatea repetitivă a naturii, o iterație care în geometria fractalilor se traduce prin „auto-asemănare”. Și Mircea Cărtărescu ambiționează să construiască un model al lumii. El încearcă să descrie „teseractul” , o imagine a lumii cu patru dimensiuni, dar nu cred că reușește; eu, unul, nu am înțeles nimic. Abia sfântul Google, printr-o animație, mi-a arătat ce este acela, dar tot nu am putut să-mi imaginez lumea așa cum vrea să sugereze autorul. Mai bine acceptăm modelul potrivit căruia a patra dimensiune este cea ondulatorie, așa cum scrie mai recent Gheorghe Parascan, cu atât mai mult cu cât în gândirea românească există precedente: Vasile Conta, Ștefan Odobleja. Dacă însă acceptăm că imensul text al „Solenoidului” este o descriere fractalică a lumii, totul capătă sens, cel puțin pentru mine.
Prin metoda fractalică autorul vrea să realizeze un model al lumii. Reușește, oare? „Și sunt pentru a doua oară ales pentru că, altfel decât viespea sau crustaceul, pot gândi în spațiul logic și pot construi machete ale lumii în care să mă mișc la scară redusă și virtual, pe când brațele și picioarele mele se mișcă în inconcevabila (sic!) lume reală.” (99) I-a ieșit „macheta”?
Lumea lui Mircea Cărtărescu fiind infinită, orice abordare a ei, deci și aceasta, este fragmentară, un comentariu cu pretenții de exhaustivitate ar depăși cu mult cele 800 de pagini ale textului și ar fi nu doar prolix, ci mai ales inutil.
Prima și poate cea mai evidentă observație pe care o putem face este aceea că autorul stăpânește un vocabular nu doar bogat și variat, ci mai ales spectaculos. Cititorul este fascinat de sarabanda cuvintelor, de amestecul de termeni științifici din domenii foarte diferite, de cuvinte rare, necunoscute chiar specialiștilor în entomologie, anatomie sau fizică, amestecate cu multe cuvinte inventate, într-un joc de puzzle care-l încântă în primul rând pe autor. Uneori îi place un cuvânt atât de mult, încât îl repetă supărător, ca de exemplu „hialin”, dar cine stă să caute asemenea noduri în papură? Uriașul text de care vorbim reprezintă în primul rând o performanță stilistică, mai exact lexicală.
Nu voi povesti „romanul”, ar fi ca și cum aș rezuma o enciclopedie. Voi încerca, totuși, o aproximativă descriere a lui. Autorul dezvoltă motivul dublului, sau al gemenilor, într-o structură asemănătoare grădinii cărărilor care se bifurcă. Personajul narator este supraviețuitorul unei perechi de gemeni. După experiența penibilă a lecturii unui poem într-un cenaclu, dintre calea gloriei literare și cea a unei cariere obscure de profesor la o școală de cartier, o alege pe cea de a doua. Între soție și amantă, o alege tot pe a doua. În final, între Operă și Copil, alege Copilul. Pe această canava autorul brodează sute de poeme, narațiuni, eseuri, viziuni SF, sute de pagini onirice care ajung în pragul patologicului, totul având ca fundal un București terifiant, cunoscut de altfel cititorului din alte proze ale lui Mircea Cărtărescu. ”Bucureștiul este orașul cel mai trist de pe fața pământului, (...) orașul care să ilustreze cel mai pregnant destinul uman: oraș al ruinei, al decăderii, al bolilor, al molozului și al ruginii” (127). Nici pădurea nu-i văzută mai frumos: lume de putregaiuri, flori „flasce și dezgustătoare”, păianjeni cât șobolanii etc. (440 ș.u.). Putem vorbi de un „mizerabilism” sui generis, un fel de realism oribil/penibil/magic/fantastic. „Ce este realitatea? se întreabă autorul. Ce motor visceral și metafizic (sic!) convertește obiectivul în subiectiv?”(555). Filosofări de genul ăsta sunt peste tot, ba chiar se vorbește de o „cârtiță metafizică”(566), autorul își dă cu părerea în cele mai variate probleme, de la onirologie (580 ș.u.), la sexologie(589 ș.u.).Iubirea nu există, e numai sex. Relația cu Irina este pur sexuală, povestitorul nu-i capabil să treacă dincolo de realitate(cap.25), nimic nu ajunge în spiritual:
„Atunci, lângă ea și, prin voiajul mental, în lumea fără spațiu și timp a voluptății nelimitate, paradis infernal și iad celest, am avut deodată un orgasm neasemuit, ca deschiderea bruscă în craniu a unei inflorescențe scelerate și sublime. Am știut atunci că nu există cu adevărat nici eu, nici voință, nici rațiune, nici piele și nici organe interne, că dincolo de iluzia lor e o lume sculptată-n plăcere, plăcere pură, ca o izbucnire orbitoare dincolo de care nu mai e nici măcar nimic.” (359) „Plăcere pură”, fără bucurie! „Marele critic”, adesea invocat în text, după ce formulează o serie de rezerve în cronica pe care o dedică „romanului”, mărturisește că i-a plăcut doar o scenă erotică în... imponderabilitate! O fi, e bine scrisă, dar...„și ce dacă”? Autorul nu transcende realitatea pe care o inventează cu atâta obstinație morbidă. „Imposibilul concept de realitate” (427) cuprinde cartierul fantastic-sordid, fauna grotescă a școlii, apoi feed-back-urile din copilărie, din sanatoriul TBC, morga, experiențele de la Mina Minovici, orori cum ar fi experimentarea morții prin spânzurare...o „realitate” fantasmagorică, din care autorul vrea să evadeze, deoarece este devorat de frică: „...chinul cel mai mare și mai greu de îndurat este frica”(384), spune el. Paginile de satiră socială, „șopârlele” anticomuniste sunt penibile, așa cum sunt și demonstrațiile împotriva morții, a bolii, a durerii etc., iar calambururi gen sectă/insectă sunt la nivel de cenaclu școlar. Autorul trece astfel prin lumea caleidoscopică a cartierului în care trăiește în căutarea unui numitor comun și-l găsește în frică. Frica viscerală, paradoxală produsă de durere, al cărei simbol curios este... scaunul stomatologic! Această frică îl face pe eroul narator să strige după ajutor pe mai mult de zece pagini, performanță caligrafică posibilă doar datorită calculatorului, un strigăt deznădăjduit care poate fi explicat doar prin „auto-asemănarea” fractalică, nu este o simplă repetiție! Omul este într-o închisoare de piele, însăși lumea este o imensă închisoare, din care trebuie să evadezi:
O astfel de pagină aș vrea să fie scrierea asta, una dintre miliardele de piei de om scrise cu litere infectate, supurânde, din cartea ororii de a trăi. Anonimă și la fel cu toate celelalte. Căci anomaliile mele, oricât sunt de neobișnuite, nu umbresc anomalia tragică a spiritului îmbrăcat în piele.” (279). Naratorul este categoric: „...ceea ce noi toți căutăm din chiar clipa în care ne naștem este ieșirea din închisoarea sinistră a lumii.” (455)
Planul de evadare, vag și confuz, amestec de SF și blasfemii pseudo-religioase, se aplică în final, dar evadarea este spre nicăieri. Scrierea este nu doar blasfematoare – naratorul devine un microorganism care ajunge în lumea microscopică unde trăiește o parodie a vieții lui Iisus! - dar și lipsită în totalitate de transcendent, fie și demonic! Până și maestrul său mărturisește în cronica din „România literară” că a rămas, după lectura maraton, „sur sa soif”!
De ce? Vorba lui Horațiu: „...se screme muntele mare...”
Cum este posibil ca această construcție impresionantă, remarcabilă în multe privințe, dar și inegală, să eșueze lamentabil? Părerea noastră este că-i lipsește transcendentul. „Solenoid” este o construcție doar artistică, fără estetic, fără acea calitate a artei, dar și a realității, care ne dă nouă, oamenilor, sentimentul veșnicului, al nelimitatului, al propriei noastre nemuriri. Dincolo de „totul”, în „Solenoid” este nimicul-nimic, nici măcar neantul. Am parcurs, deci, de-a lungul a peste opt sute de pagini, un uriaș, de multe ori fascinant, Kitsch!

Ioan NEACȘU
Bacău, 5 sept.2016

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu