Intelectualul și politica
Acum mai bine de zece ani scriam această tabletă. Văd că e valabilă și acum. Singurul Președinte pe care l-a avut România demn de acest nume dă soluții ideale, care au doar defectul de a nu ține cont de faptul că așa zișii oameni politici acționează exclusiv pentru propriul interes. Miile de oameni care strigă pe stradă nu știu că legile sunt făcute nu să instituie relații morale între oameni, ci să justifice acțiunile celor care fac aceste legi. Intelectualul care este Emil Constantinescu dă soluții ideale, care tocmai pentru că sunt ideale, sunt inaplicabile. Să dea Dumnezeu să mă înșel!
Paradoxul
lui Emil
Domnul preşedinte Emil
Constantinescu a fost zilele trecute la Parchet pentru a face noi
dezvăluiri şi pentru a formula noi acuzaţii în procesele care nu
se mai declanşează ale mineriadelor din 1990 şi din 1999. A
protestat în legătură cu ideea de a fi eliberat teroristul numărul
unu al României - după credinţa sa! - Miron Cosma, a fost
bălăcărit în stilul foarte personal de Corneliu Vadim Tudor, a
dat câteva interviuri la televiziuni prin cablu şi gata. Şi cu
declaraţiile lui, şi fără, ancheta şi procesul mineriadei din
Piaţa Universităţii vor merge la fel ca-n cei cincisprezece ani
care au trecut deja. Domnul preşedinte Emil Constantinescu dădea
impresia unui om îndârjit, dar obosit, care de cincisprezece ani
vorbeşte în zadar, deoarece la noi se moare cu dreptatea în mână,
vorba ceea. Omul care a deschis celebrul balcon al Pieţii
Universităţii, care a condus ca vicepreşedinte Alianţa Civică,
apoi Convenţia Democratică din România, în sfârşit fostul
preşedinte al României pare acum un Don Quijote, un general fără
armată, unul dintre marii frustraţi pe care el însuşi îi
condamna când locuia la Cotroceni. Degeaba încearcă să
ne spună că a fost răstălmăcit, că de fapt oligarhia
securisto-activistă nu l-a înfrânt decât în materie de
comunicare. L-a înfrânt pe toate planurile! Cea mai bună dovadă
este chiar faptul că marile crime postceauşiste, de la morţii din
decembrie, la distrugerea economiei şi a finanţelor, la mineriade
sau marile hoţii sunt îngropate sub tone de dosare, inutile atâta
timp cât nu duc la nici un rezultat concret. Este adevărat că în
timpul guvernării Emil Constantinescu au fost băgaţi la puşcărie
sute de infractori - lista o face cu scrupulozitate însuşi domnul
preşedinte în cartea sa despre România - dar tot el spune cu
amărăciune că cei mai mulţi au fost eliberaţi după anul 2000.
Toate rămân tot cum au fost, vorba poetului. Cine-i de vină?
Dacă în anii săi de glorie
Emil Constantinescu îi făcea pe intelectualii care-l criticau
pentru deciziile sale "frustraţi", acum el este marele
frustrat. A rămas singur, mult mai singur decât era la Cotroceni,
înconjurat de camarila universitară condusă de doamna Zoe Petre ca
de un adevărat mareşal al curţii. Paradoxul guvernării Emil
Constantinescu este de fapt paradoxul intelectualului care crede că
face politică. Acum douăzeci de ani, la centenarul Liviu Rebreanu,
vorbeam de "paradoxul lui Pahonţu", pentru care politica
este o gorilă, dar nu poate acţiona decât cu ajutorul acestei
gorile, oricât de mare repulsie ar avea faţă de ea. Personajul lui
Liviu Rebreanu trăieşte drama pe care la alte dimensiuni o trăieşte
Emil Constantinescu, de fapt toţi intelectualii din România:
politica este detestabilă din toate punctele de vedere, dar este
singura modalitate de a conduce ţara. Pentru intelectuali
nenorocirea vine acum din "corectitudinea politică", acest
concept vag pe care nu-l definesc, dar îl folosesc din plin hoţii.
De la diversiunea potrivit căreia procesul comunismului însemna
condamnarea a patru milioane de oameni, până la depolitizarea
administraţiei, după ce în 1997 se striga ca din gură de şarpe
că administraţia se "cederizează", pentru a fi păstraţi
mereu aceiaşi oameni obedienţi oligarhiei, arma cea mai eficace a
fostei nomenclaturi a fost chiar democraţia. Principiile democraţiei
occidentale, aplicate "corect politic", au protejat şi
protejează de fapt clasa socială superpusă formată în timpul
regimului comunist. "Paradoxul lui Emil" constă tocmai în
faptul că, fiind obligat să folosească împotriva duşmanilor
democraţiei concepte şi mijloace ale democraţiei, în realitate
i-a protejat. Tot mai multe voci se ridică împotriva limitelor
principiilor democraţiei, chiar în occident. Discriminarea pozitivă
a minorităţilor duce la un fel de teroare a minoritarilor asupra
majoritarilor, cum se întâmplă cu drepturile homosexualilor, de
exemplu. Campioni în aplicarea paradoxală a principiilor
democraţiei sunt la noi intelectualii din "grupul pentru dialog
social", de la revista"22", doamna Mungiu şi alţi
membri ai unei false societăţi civile care apără "drepturile
omului". Se ajunge la situaţia paradoxală în care se acordă
o mai mare protecţie unui deţinut decât unui bolnav.
"Paradoxul lui Emil"
a dus la faptul că, în ciuda reformelor reale care abia din 1997
s-au făcut în România, guvernarea CDR este percepută ca fiind
catastrofală. Aici are dreptate domnul preşedinte Emil
Constantinescu, securitatea l-a învins în materie de comunicare, de
imagine. Dar paradoxală a fost şi este poziţia sa cu privire la
necesitatea de a se aplica legea în modul cel mai democratic. Va să
zică vine la tine un miner cu bâta ridicată şi tu încerci să-i
explici drepturile omului! "Paradoxul lui Emil" este
paradoxul intelectualului în general, care răspunde violenţei
instinctuale a bestiei cu floreta fină a argumentului "corect
politic".
12 iunie
2006