luni, 5 iunie 2017

O evocare...

 În Nirvana


         În Bacău, George Bălăiță locuia pe strada Castanilor, la numărul trei, iar eu la numărul patru. Eram vecini. Uneori, când terminam orele și, în drum spre casă, mă opream pe la redacție, se întâmpla ca și el să fi terminat ce avea de făcut și veneam împreună acasă, traversând parcul. Conversația era pentru mine totdeauna interesantă, Bălăiță era mereu volubil și scriitorul, pe care-l remarcasem încă înainte de a-l cunoaște, când am citit „Călătoria”, apoi, când am organizat un spectacol-concurs cu „Întâmplări din noaptea soarelui de lapte”, mă fascina. Știam că scrie un roman mare, prietenul meu Horia Gane, care-i dactilografiase unele capitole, mi-a spus admirativ că nimeni nu a mai scris așa ceva până acum. L-am întrebat de unde a învățat să scrie proză și mi-a spus un lucru pe care de fapt îl bănuiam: de la ruși – Tolstoi, Gogol, Dostoievski – și de la americani, mai ales Faulkner. Cu ei a făcut ucenicia, apoi a devenit el însuși: George Bălăiță. Dacă stau să mă gândesc bine, contactul cu marea proză nu a fost nici măcar o ucenicie, a fost doar o confirmare a ceea ce era George Bălăiță de la primele scrieri: un mare creator de lumi, dar și un inconfundabil creator de text. Văd că ultimul său roman, „Învoiala”, este comentat ca o noutate postmodernă, dar George Bălăiță a mai făcut un „remake” după nuvela „Proștii” a lui Rebreanu, prin anii optzeci! Scriitorul, dincolo de bucuria ludică de a crea variantele sale pentru scrieri celebre, tematizează doar acele scrieri, dar creează un alt univers. George Bălăiță este un demiurg. „Lumea în două zile” este unul dintre marile romane ale secolului trecut din literatura universală. Lumea lui poate fi creată în două zile, poate fi creată din firimituri în care sunt concentrate toate cele văzute, dar și cele nevăzute! Îmi povestea odată, după o șezătoare literară, undeva, într-un sat, că a dormit în casa unui țăran, obosit de „acțiune”, dar mai ales de festinul care a urmat, iar dimineața, când s-a trezit, a privit curios la interiorul tapetat cu tot felul de covoare și cusături, la oalele de pe blidar și a remarcat cu năduf: „grea, munca de prozator: trebuie să descriu cu lux de amănunte tot ce văd aici!”. Secretul universului prozei lui George Bălăiță stă tocmai în faptul că pornește de la observații banale, sau de la texte binecunoscute, dar pe care le transcende precum Prințul din Levant. Într-o zi m-a invitat la el acasă. Avea masa de lucru așezată sub o fereastră care dădea spre curtea Direcției Forestiere, iar în curte era un tomberon, așa cum este descris în „Lumea în două zile”. Lipseau doar cei doi gunoieri a căror conversație o urmărește Antipa din fotoliul Baroni. ...Dar eu stăteam chiar pe celebrul fotoliu! Bălăiță râdea amuzat de mutra pe care o făcusem.
         După ce a plecat la București, ne-am văzut mai rar. A fost cu adevărat revoltat de faptul că tovarășii de la „Junimea” îmi țineau o carte de mulți ani în sertar. Mi-a cerut s-o aduc la „Cartea Românească” și „Introducere în poezie” a apărut foarte repede, cu ajutorul bunului meu prieten, Mircea Ciobanu, care a fost redactor de carte. De câte ori mergeam la București, treceam și pe la Editură, iar George Bălăiță mă primea în biroul care fusese al lui Marin Preda. Pentru el directoratul acesta a fost un sacrificiu, a rupt sute de zile din timpul dedicat Operei pentru a servi ca editor literatura română și a îndeplinit dificila misiune cu strălucire.
         La trecerea sa în Nirvana, nu cred că George Bălăiță va fi foarte surprins. Precum sfinții budiști, el a văzut lumea asta sub specie aeternitatis încă din timpul vieții; acuma probabil va avea doar o confirmare pe care cred că o va trata cu umor...


Ioan NEACȘU