marți, 4 iulie 2017

Legea salarizării

Acum zece ani scriam acest articol despre legea salarizării. Evident, el are doar o valoare sentimentală, nu cred că există un singur politician care să vadă, precum ilustrul nostru înaintaș, o chestie de patriotism în elaborarea acestei legi. Fiecare vede propriul său interes! 

Legea armonizării retribuţiilor bugetare

         Mihail Manoilescu, unul dintre cei mai mari oameni politici pe care i-a avut România, scrie în „Memorii” (Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1993, vol. I, pp. 87-91): „…legea mea cea mai de seamă, la care lucrasem cu o mare dârzenie timp de un an de zile, era aceea numită oficial: Legea armonizării retribuţiilor bugetare. Prin ea stabileam 36 de tipuri de salarii şi clase (fără ca aceasta să însemne o definire ierarhică în stat) incluzând pe toţi salariaţii statului în aceste 36 de categorii. Se înţelege la ce competiţii, la ce rivalităţi şi la ce ambiţii dădea naştere alcătuirea unei asemenea legi! Lupta pentru salarii mari a diferitelor corpuri în stat ajunsese să transforme la un moment dat Camera într-un Parlament corporativ din care fiecare breaslă îşi susţinea interesele prin deputaţii din tagma ei! Dar ce operă de dreptate realiza această lege, punând capăt anomaliei ca funcţionari identici de la ministere diferite să fie plătiţi cu lefuri diferite şi suprimând ierarhizarea arbitrară, după norocul şi îndrăzneala fiecărei categorii de funcţionari…
         Evident, nu este locul să vorbesc aici de principiile unei legi al cărei cuprins şi expunere de motive reprezintă un volum de câteva sute de pagini în formatul Monitorului Oficial. Am însă pretenţia că, cu toate greşelile ei posibile, această lege constituie o lucrare ştiinţifică, nu atât prin bogăţia documentării, cât prin metodele întrebuinţate în studiul şi în formularea ei, prin complexitatea şi potrivita sistematizare a criteriilor de clasare a funcţionarilor în diferite categorii de salarii, cât şi prin mecanismul ei financiar suplu care permitea (prin sistemul unor coeficienţi variabili de la an la an) să se sporească salariile progresiv până la nivelul ideal al retribuţiilor în lei aur.
         (…) Zilnic primeam delegaţii care formulau pretenţii exagerate până la ridicol. Fiecare tagmă de funcţionari se socotea axa în jurul căreia se învârte statul sau fundamentul pe care se reazemă existenţa naţiunii.(…) Eu nu puteam admite ca membrii atât de numeroşi ai acestei curţi (Curtea de Casaţie!) să fie plasaţi în salariu imediat după miniştri şi deasupra celor trei generali de corp de armată! (…) Dar în legea armonizării eu cred că am comis două erori. Cea dintâi este aceea de a fi dat prea mare importanţă titlului academic drept criteriu de ierarhizare şi de salarizare a funcţionarilor. Titlul universitar este, mai ales în România, la îndemâna oricărei inteligenţe mediocre şi nu presupune nici măcar un mare grad de conştiinciozitate intelectuală sau un real raport de muncă. Dar mai ales acest titlu nu garantează existenţa unor calităţi de bun funcţionar (întrucât oficiantul de poştă licenţiat este mai bun în serviciu decât cel cu patru clase secundare?); în schimb este sigur că el dă naştere la prezumţiozitate şi la pretenţii care îl fac pe funcţionar incomod pentru şefii săi!
         Pe când cea dintâi eroare constă în a fi cedat unei prejudecăţi, cea de a doua derivă, dimpotrivă, din faptul că nu am respectat o prejudecată. Este vorba de încadrarea tuturor salariaţilor statului pe o unică tabelă de tipuri de salarii, ceea ce a permis să se pună în evidenţă egalitatea de salarii (care exista de altfel şi înainte în fapt) între magistraţi şi mecanicii şefi, între unii ofiţeri şi funcţionarii  de percepţie etc., trezind astfel susceptibilităţi de rang şi de castă şi stârnind ceea ce s-ar putea numi: ciocoismul de breaslă.
         În special magistraţii m-au exasperat cu morga lor şi au mobilizat în Cameră pe deputaţii avocaţi, interesaţi în a-i servi, ca să nu fie puşi cumva pe o scară comună cu ceilalţi salariaţi ai statului, scară în care primul ministru al ţării, patriarhul şi cu toţi ceilalţi înalţi demnitari acceptaseră totuşi să fie încadraţi!”
         Legea a fost viu discutată, a ocupat zile întregi dezbaterile din parlament, iar în final Mihail Manoilescu a ţinut un discurs încheiat astfel: „Fiecare cifră pe care am pus-o în cadrul acestui proiect a avut pentru mine o semnificaţie morală: fiecare cifră mi-a ţesut o imagine. Am văzut pe judecător în roba lui, pe profesor la catedra lui, pe savant în laboratorul lui; am văzut, domnilor, şi pe acel anonim pe care nu trebuie să-l uităm niciodată când este vorba de o lege financiară, pe contribuabilul necunoscut de care trebuie să avem grijă atunci când împărţim o dreptate din banul şi din munca lui. Şi atunci când a fost vorba de salariile mici, am văzut pe funcţionarul umil de la mahalalele din provincie cum vine bucuros, pe urma lefii lui sporite, cu pâinea subsuoară, la copiii lui. Spunea domnul Ghidionescu că în acest proiect este muzică, dar este şi disonanţă. Eu voi îndrăzni să spun că acest proiect se prezintă în faţa ochilor dvs. ca un mare portativ pentru note muzicale. Pe cele 36 de linii ale lui se aşează toţi funcţionarii statului, toate rolurile din stat, de la cel mai umil până la cel ai înalt. Pe acest portativ am încercat să scriem, în marginea puterilor noastre, un imn mai mult, dedicat măririi patriei.”
         Opera lui Mihail Manoilescu din 1927 a fost publicată şi la Paris, Franţa a elaborat o lege după modelul românesc, iar acum noi probabil „ne inspirăm” după legea franceză! Oare câţi dintre ziarişti sau lideri de sindicat, ca să nu mai vorbesc despre parlamentari sau miniştri, au habar că există opera unui român de geniu undeva, în Monitorul Oficial, care ar putea sta la baza mult discutatei legi unice a salarizării bugetarilor? De ce nu se publică un volum cu cele câteva sute de pagini scrise acum optzeci de ani, pe care să-l poată citi oricine este interesat? Şi atunci magistraţii se credeau buricul pământului, şi atunci legea armonizării salariilor bugetarilor era necesară pentru a repara discrepanţele salariale uriaşe obţinute pe căi mai mult sau mai puţin cinstite, şi atunci ilustrul economist sublinia nevoia de a fi respectat contribuabilul de a cărui muncă depinde bugetul.
         Unde mai găsim azi un Mihail Manoilescu?

5 mai 2008